Semmiképpen sem akarom akadályozni, hogy ellenem írjanak, sőt ezt kifejezetten óhajtom. Mert Görögországban sem állt volna soha akkora becsben a filozófia, ha nem élesztették volna a legbölcsebb emberek vitái és ellenvéleményei.
A kritika az ítélni jelentésű görög eredetű szóból származik. Aki kritikát mond a másikra, az ítélkezik a másik fölött. Mindegy, hogy „jó” vagy rossz szándékból teszi ezt. A kritika ítélkezés. Paradox módon a kritizáló emberek is feltétel nélküli szeretetre vágynak, miközben ontják magukból a kritikát. És minél frusztráltabb valaki, annál több kritikai megjegyzést szór szét a világban.
Az igazság az, hogy a kritika egyáltalán nem hatott rám. Ebből a szempontból szerencsés vagyok. Történjen bármi, vagy rossz, én egy buborékban élek. Évtizedek óta nem olvasok magamról, és nem érdekel, ahogy mások dicsérik vagy elemzik a műveimet. Nagyképűségnek hangzik, pedig nem az. Nem gondolom, hogy mások fölött állok, arrogáns sem akarok lenni, és még csak különösebben jó véleményem sincs mindarról, amit csinálok. Azt tanultam Danny Simontól, hogy a saját véleményemben bízzam, és nem szeretem az értékes időmet olyasmire pazarolni, ami elterelheti a figyelmemet a lényegről. A barátaim sokszor biztattak, hogy legalább egyszer-egyszer élvezzem ki valamelyik tiszteletre méltó kritikus dicséretét, vagy egy durva támadás esetén gondoljam végig, nem lenne-e jobb válaszolni, de nekem egyikhez sincs kedvem.
Nyilvánvaló, hogy nincs mit elemezni a rockszövegeken. Amikor az ember kritikákat olvas, a legtöbb kritika fanyalog a művész íráskészségének hiánya miatt, és szinte mindig igazuk van. Úgy értem, mindig igazuk van. Nem elég jó kifogás azt mondani, hogy tudod, ez nem igazán számít, mert ez egy rock and roll dalban van eltemetve. Hát, oké, ez így van, de nem vagy elég okos ahhoz, hogy a jó hangzáson kívül még jelentsen is valamit egy dal? Tudod, amire mégis törekedni kellene.
– nyilatkozta Jagger 1981-ben.
Nem kétséges, egyetlen retorikai vagy költői mű sem önnön minősége alapján ítéltetik meg, hanem sokkal inkább azon hatás alapján, amelyet olvasóira gyakorol, mégpedig oly módon, hogy amikor az olvasó ítéletet alkot róla, nem magát a művet veszi alapul, hanem mintegy saját személyiségéből indul ki.
















