A kultúráltan megfogalmazott negatív kritikákkal sincs semmi baj, ezekre annyit tudok válaszolni, hogy a Zene szubjektív dolog, elfogadom, ha valakinek nem tetszik az adott produkció.
Mielőtt automatikusan magadra vennéd, érdemes megnézni, hogy az, aki kritizál, hol tart az élet adott területén.
Folyvást dolgozom, s úgy, hogy nemigen törődöm a kritikával és a kritikusokkal, ahogy az igazi művésznek tennie kell. A munkának kell igazolnia engem.
Az igazság az, hogy a kritika egyáltalán nem hatott rám. Ebből a szempontból szerencsés vagyok. Történjen bármi, vagy rossz, én egy buborékban élek. Évtizedek óta nem olvasok magamról, és nem érdekel, ahogy mások dicsérik vagy elemzik a műveimet. Nagyképűségnek hangzik, pedig nem az. Nem gondolom, hogy mások fölött állok, arrogáns sem akarok lenni, és még csak különösebben jó véleményem sincs mindarról, amit csinálok. Azt tanultam Danny Simontól, hogy a saját véleményemben bízzam, és nem szeretem az értékes időmet olyasmire pazarolni, ami elterelheti a figyelmemet a lényegről. A barátaim sokszor biztattak, hogy legalább egyszer-egyszer élvezzem ki valamelyik tiszteletre méltó kritikus dicséretét, vagy egy durva támadás esetén gondoljam végig, nem lenne-e jobb válaszolni, de nekem egyikhez sincs kedvem.
Nyilvánvaló, hogy nincs mit elemezni a rockszövegeken. Amikor az ember kritikákat olvas, a legtöbb kritika fanyalog a művész íráskészségének hiánya miatt, és szinte mindig igazuk van. Úgy értem, mindig igazuk van. Nem elég jó kifogás azt mondani, hogy tudod, ez nem igazán számít, mert ez egy rock and roll dalban van eltemetve. Hát, oké, ez így van, de nem vagy elég okos ahhoz, hogy a jó hangzáson kívül még jelentsen is valamit egy dal? Tudod, amire mégis törekedni kellene.
– nyilatkozta Jagger 1981-ben.
Minden a hitről szól. Ha elbukok, felállok, és újrakezdem. Nem hagyom, hogy a kritikusok megtörjenek.
Én csak gondoltam egyet, és egy dalt akartam csinálni, aztán folytattam a dalszerzést. Soha nem mondtam, hogy: ’Hé, figyeljetek az életemre!’ Minden barátom tudja, hogy semmit sem akarok látni a negatív fecsegésből. Amikor az emberek valami gonoszat küldenek nekem, az fáj a lelkemnek.
Csak azok a pillanatok a megismerés pillanatai, amikor minden ítélkezés és kritika elhallgat bennünk.
Nehéz egy olyan cikkről beszélni, amiben rosszat írnak rólad. Olyan, mintha valaki kést mártana a szívedbe. A saját munkámnak én vagyok a legfőbb kritikusa.
Nem kétséges, egyetlen retorikai vagy költői mű sem önnön minősége alapján ítéltetik meg, hanem sokkal inkább azon hatás alapján, amelyet olvasóira gyakorol, mégpedig oly módon, hogy amikor az olvasó ítéletet alkot róla, nem magát a művet veszi alapul, hanem mintegy saját személyiségéből indul ki.
A pályán mindent bele fogok adni. Nem fogok kihátrálni. Nyerni akarok. A végeredmény számít. Akik kritizálnak ezért, azoknak a többsége nem győztes bajnoki mentalitást követ, szóval nem értik, és soha nem is fogják megérteni ezt a hozzáállást.
Az építő kritika célja nem a bosszú. Nem annak eszköze, hogy kifejezzük nemtetszésünket vagy dühünket. Célja a segítés, nem pedig a bántás. Ha nem tudunk így bírálni, egyáltalán nem szabad bírálnunk!
Én soha nem tűrtem a kritikát. Az orvostól is azt kérik, hogy szüntesse meg a lázat, és nem azt, hogy írjon egy szatírát ellene.
A dicsérő kritika legyezi a hiúságom, melengeti a szívemet. A negatív véleménynek – ha nem buta, rosszindulatú akadékoskodás, akkor -, legyen az akár nehezen feldolgozható, örülök. Mert az már nem is kritika, hanem jó tanács.
Soha ne kritizálj nyilvánosan senkit vagy semmit, hacsak nem morális vagy etikai kérdésről van szó! Minden negatív dolog, amit kimondasz, legalábbis képes tönkretenni valakinek a napját, vagy ami még rosszabb, összetörni a szívét, vagy egyszerűen csak egy jövőbeni lehetséges szövetségesből olyasvalakivé változtatni, aki soha nem fogja tudni elfelejteni, hogy undok vagy igazságtalanul kritikus voltál vele.