Noha a Ford sokat kockáztatott ezzel az egyetlen autóval, nem a T-modell lett a történelem legtöbb példányban eladott autója. Az elsőség Németország „népautójáé”, a Volkswagené. Adolf Hitler röviddel a hatalomra kerülése utál előírta, hogy milyennek kell lennie, ragaszkodott a jellegzetes bogárszerű megjelenéshez is, és utasította Ferdinand Porschét, hogy tervezze meg.
A Bogár szintén a látszólagos gyengeségéből kovácsolt erőt, és teremtett új kategóriát. Akkoriban (most is, de már kevésbé) az amerikai autók hatalmasak, kocka alakúak voltak, és impozáns látványt nyújtottak. Ezzel szemben ott állt a Bogár, ami kicsi volt, kerek formákkal, és hát az amerikai autókkal összehasonlítva szépnek egyáltalán nem lehetett mondani. Ez vezetett a sikerhez: a „kicsi és ronda” üzenet rendkívül szimpatikus volt, ugyanakkor egyértelműen kommunikálta a termékelőnyt, az egyediséget (szaknyelven USP-t, unique selling proposition). A kicsiségből például rengeteg előny fakad: könnyebb vele parkolni, kevesebbet fogyaszt, vagy éppen ahogy az egyik reklám mondta, „nagyobbnak tűnik mellette a házad”. A ronda pedig úgy is értelmezhető, hogy egyedi: a Volkswagen Bogárt sajátos formája ikonikus figurává tette, amit messziről felismerni. Ráadásul ronda dolgok vagy emberek is hajthatnak végre nagy dolgokat: például a holdjármű mindennek volt mondható, csak szépnek nem.
A népnek szánt, megfizethető Volkswagen nagy örömet okozna a tömegeknek, és az ilyen autó gyártásával járó problémákat bátran kell megoldani.
Egy párizsi újságíró 1934-ben terjedelmes cikket írt a Barényi-féle „volkswagen”- (népautó) elképzelésről. Amikor 1948-ban Ferdinand Porsche irányítása alatt megkezdődött a „bogárhátú” Volkswagenek gyártása, két könyv is megjelent Németországban, amely vitatta Barényi volkswagenötletét. Barényi emiatt pert indított,
s a bíróság – a szakemberek sokaságának bevonásával lefolytatott bizonyítási eljárást követően – 1955-ben kimondta, hogy Barényi Béla elsősége a volkswagen-koncepcióra
elvitathatatlan. Barényi egyéniségére vall, hogy mindössze 1 márka kártérítést követelt.
Nézem, ahogy az öreg kis Volkswagen Bogaram el-eltűnik az áthatolhatatlan esőfüggöny mögött.
Szerintem a bőrüléses, metálszürke Mercedes nagyon is illett hozzám, a bankom azonban nem így látta, sajnos. A fényes, fekete, oldalkocsis BMW motor sem áll tőlem távol, de a feleségemtől igen, különösen az oldalkocsi. A fegyvertartós, lövőnyílásos Land Rover is megfelel a személyiségemnek, de manapság kevés a környékünkön a vadban gazdag erdő. A fogyasztók lapja a Volkswagen Rabbitet ajánlja első helyen, de hát én nem vagyok nyúl.
A legközelebbi tévés autóreklámnál álljunk meg egy pillanatra, és figyeljünk oda, mit közvetítenek. Amikor rádöbbenünk, hogy a Volkswagen kezdőrészlet nélkül kínált „lízingakciója” annyit tesz, hogy „igyekszünk az autóvásárlást egy kicsivel kevésbé nyomorúságossá tenni”, hirtelen megértjük majd, milyen mélyre süllyedt az autóipar.
Amerikában a Volkswagen azt jelenti, hogy kicsi és ronda.
Egy nemrég olvasott Volkswagen reklámanyag szerint az Elektro csúcssebessége hetvenöt mérföld óránként. Na persze, cimbora. A Volkswagen tervezőmérnökeinek valószínűleg egy hídról kellett ledobniuk ezt az ócskavasat, hogy a fenti sebességet mérhessék.
A mai olvasó bizonyára Volkswagen „Bogár”-ként ismeri. Ma már gépjárműtörténeti ikonnak számít, létrejöttét Adolf Hitler személyes támogatásának köszönheti.
Minden bosszúság megérte azért, hogy kialvatlanul, az út porától koszos Volkswagen tetején ülhessek, és azt érezzem, hogy a világ a szemem láttára tárul ki előttem.
Semmi más sem kellett a boldogsághoz, csak egy nyári vihar és egy lepukkant Volkswagen kisbusz, ami állott alkoholszagot árasztott magából.
Kapcsolódó személyek és kategóriák:
A Volkswagen nem csupán autókat gyárt, hanem egy olyan globális jelenséget képvisel, amely a megbízhatóságot, az innovációt és az elérhetőséget testesíti meg.
Ebben a gyűjteményben a Volkswagenhez és a német mérnöki precizitáshoz kapcsolódó legfontosabb és legemlékezetesebb idézeteket találod a tervezésről, a gyártásról, a minőségről, a megbízhatóságról, az innovációról, a Volkswagen Bogárról, a történelemről.
Az idézetek bepillantást engednek abba a gondolkodásmódba, amely egy egyszerű „népautóból” a világ egyik vezető autóipari óriását hozta létre.
Merülj el a Volkswagen idézetek világában, ha a márka rajongója vagy, ha érdekel az autóipar története és fejlődése, vagy ha szeretnél inspirációt meríteni egy olyan vállalat filozófiájából, amely a funkcionalitást és az innovációt ötvözi.